onsdag 10 februari 2010
appropå conny karlsson... för mig är konst inte nödvändigtvis något man måste kunna hänga på väggen o betrakta. bara för att man kan det är det inte givet att det blir konst. tapeter, hyllor o lampor kan man oxå hänga på väggen... konst för mig är när något berör, sätter igång tankar o vidgar mina perspektiv oavsett om jag "tycker om" verket eller inte. den eviga diskussionen kring vad som är konst o vad som inte är konst o vad som är konstens uppgift.... jag slänger den frågan överbord, går vidare o koncentrerar mig istället på vad verket säger mig. o säger det mig ingenting får jag fundera på varför d inte gör det... har d att göra m mina egna fördomar kanske? d var kanske just detta verk jag behövde se för att få upp ögonen för att få en annan infallsvinkel på en företeelse, tanke, situation, föremål.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
För mig är frågan om det är konst eller inte oväsentlig. Som pedagog frågar jag mig istället om det jag ser är radikalt, dvs bryter det mot elevernas normer och förutfattade meningar så att "konstverket" kan fungerar som katalysator för diskussioner och samtal som i sin tur leder fram till att eleverna får ökad inlevelseförmåga och därmed blir mer mänskliga.
SvaraRaderafrågan; vad är konst/ är intressant,
SvaraRaderaenl Wikipedia:
Konstbegreppet är mycket omdiskuterat. Dess vidd hänger intimt samman med begreppet estetik som dels har betydelsen läran om förnimmandet men också läran om det sköna samt också ordets historiska betydelse "konstfärdighet". Dess tvetydighet beror också på dess olika betydelser genom historien och den nya innebörd som begreppet fick under upplysningstiden, då också estetik som självständig filosofisk disciplin växte fram och diskussionen om vad som egentligen är konst inleddes.
Man kan ju konstatera att konsten och samtiden hänger samman, nutidskonst är det traditionella konsttillverkandet.
Jag vill gärna se en struktur på begreppet konst och pedagogik.