onsdag 10 februari 2010

projektidé

eftersom jag jobbar som gymnasielärare blir mitt naturliga forum min arbetsplats o mina elever. på sistone har jag jobbat med jonas hassen khemiris texter o i klasserna diskuterat frågor som rör identitet, identitet o språk, språk o makt. själva konceptet tycker jag är väldigt intressant, angeläget o i allra högsta grad aktuellt - både för mig själv personligen o för de unga idag. tanken växte därför fram att med hjälp av materialet Första hjälpen i samtidskonst o Vadå samtidskonst? försöka skapa diskussioner som förhoppningsvis leder till en större medvetenhet hos ungdomarna om sin samtid eller kanske bara så ett litet tankefrö någonstans i bakhuvudet...
när jag sedan läste Yoko Onos Grapefruit fick jag inspiration till del nr två i projektet - att på något sätt låta eleverna själva (utifrån egna idéer o uppslag) skapa någon form av samtidskonst (happening, performance, eller någon annan form). från teori till praktik - från det abstrakta till det konkreta eller kanske blir det tvärtom... eftersom jag är svensklärare måste jag försöka få in detta inom ramen för kursplanen vilket inte borde vara alltför svårt då många "strävansmål" uppfylls i ett sånt här projekt. perfekt vore även om jag kunde få med vår bildlärare i detta! jag funderar vidare.

1 kommentar:

  1. Känner helt igen mig i din projekttanke ( sen min blogg för mer info snart) Mycket av det du skriver känner jag igen i mitt eget arbete och tankar. Khemiri har jag jobbat med en del och även kopplat honom till min husgud Hjalmar Söderberg.

    Just nu vikarierar jag som bildlärare på 50% fram till sommaren. Skulle gärna vilja ha med svenskaläraren i arbetet men genomför nog mitt projekt själv på grund av en rad faktorer på skolan. Lycka till med ditt arbete. Med elever vet man aldrig var det slutar.

    SvaraRadera